WYKORZYSTAJ SWÓJ POTENCJAŁ NA 110%

Trening mentalny i współpraca z psychologiem sportowym

Dla kogo współpraca z psychologiem sportowym może przynieść korzyści

W sporcie, mówimy o triadzie ZAWODNIK, TRENER i RODZIC.

  • Zajęcia (psychoedukacja poprzez zabawę) dla dzieci od około 8 roku życia.
  • Praca indywidulana od około 14 roku życia.
  • Warsztaty dla rodziców, o tym jak wspierać swoich młodych sportowców i być najlepszym kibicem
  • Warsztaty dla trenerów, o tym jak komunikować się z zawodnikami, rodzicami, jak: wspierać, wyjaśniać, wyróżniać, wynagradzać, wymagać (model 5W wg Artura Poczwardowskiego).

NA CZYM POLEGA TRENING MENTALNY

Nad jakimi obszarami możesz pracować z psychologiem sportu? 

Z

Koncentarcja

Jestem tu i teraz, skupiam się na zadaniu, potrafię wyłączyć zbędne bodźce jak np. niekorzystna pogoda, myślenie o wyniku. Wyloguj się do meczu! 

pewność siebie

Chodzi o stabilną i adekwatną wiarę w swoje możliwośći. Wiedzę o swoich mocnych stronach. Bardziej niż wysoka pewność liczy sie niezachwiana pewność siebie.

stres emocje

Umiem rozpoznawać i akceptować swoje emocje, zarządzać nimi tak aby mi pomagały. Stres jest dla mnie elementem sportu, mobilizuje mnie.

zaangażowanie

Jetem zmotywowany wiem po co trenuję, nawet jak trener nie patrzy. Liczy się nie tylko talent sportowy ale talent do ciężkiej pracy. Czy robię coś więćej niż moi rywale ?

l

wyznaczanie celów, analiza wygranych i przegranych

“Albo wygrywam albo się uczę”. Każdy mecz jest lekcją. Wyciągam wnioski i stawiam sobie cele zadaniowe oraz wynikowe.  Prowadzę swój dzienniczek treningowy. 

I

rutyna startowa

Mam swój plan działania przed meczem. Wiem co po kolei robić, co muszę zabrać, sprawdzić, wykonać, żeby dobrze czuć się na starcie. (Niech to będzie proste, uniwersalne). 

trening wyobrażeniowy

Mam swoje techniki relaksacyjne. Wykorzystuję wizualizację, żeby nastawić się na zawody, wspomóc koncentrację, zapamiętać najlepszy mecz. 

relacje komunikacja sport a szkoła

Ddam o relacje z bliskimi i trenerem. Wspierają mnie, wspólnie rozmawiamy. Umiem zarządzać czasem i godzić sport i szkołę. Dbam o równowagę. 

N

kariera po karierze sportowej

Mam zainteresowania poza sportowe, pomysł na siebie poza rywalizacją. Nie patrzę na siebie tylko poprzez pryzmat wyników sportowych. W razie kontuzji mam plan B. 

Można więc powiedzieć, że w pracy z psychologiem sportu skupiamy się na różnych nawykach obecnych podczas treningu, meczu czy przygotowania przed startowego. Rozwijamy nasze kluczowe umiejętności, które tak na prawdę przydają się w sporcie, życiu czy szkole. Uczymy się tego aby każdego dnia zdobywać wiedzę o sobie samym i wyciągać wnioski co mi poamga być lepszym sportowcem i człowiekiem a co mi przeszkadza. 

ZOBACZ CO MÓWI BYŁY PSYCHOLOG MANCHESTER UNITED

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

czym jest trening mentalny, a czym nie jest

Czym jest

  • Szukaniem możliwości, jak przenieść dobrze wykonany trening na zawody
  • Dodatkową perspektywą, oświetleniem różnych możliwości, których początkowo zawodnik nie dostrzega (coaching)
  • Okazją do wyciągania życiowych i sportowych lekcji (omawiamy i wygrane i przegrane, ucząc się z nich jak najwięcej)
  • Procesem, który powinien mieć ustalony początkowo cel, ramy czasowe i systematyczność
  • Dobrowolnym działaniem obydwu stron (zawodnika i psychologa sportowego)

Czym nie jest

  • Nie jest lekiem na każdą trudność, nie jest łatwym i szybkim środkiem na każdą trudność
  • Nie jest terapią, w rozumieniu klinicznym, nie skupiamy się na problemach a raczej możliwościach
  • Magiczną różdżką do wygrywania zawodów, ponieważ to proces, który trwa a jego efekt zależy od kilku czynników
  • Nie zastąpi treningu właściwego (na sali, boisku, korcie, itp.) Psycholog sportowy nie ingeruje w założenia trenera, choć może i powinien z nim współpracować, przekazywać swoje obserwacje i sugestie

CO ROBIMY NA ZAJĘCIACH

Trening mentlny ma formę warsztatową. Korzystamy z metod coachingowych i mentoringu. Zawsze zajęcia są dostosowane do wieku zawodników. Zawsze mają element zabawy i psychoedukacji.

Trochę teorii dla wprowadzenia tematu

Praca domowa (mała) bo trening jest systematycznym procesem

l

Ćwiczenia na kartkach jak na coachingu

|

Cytaty, fragmenty filmów i książek

w

Rozmowa, poszerzanie perspektywy, wyciąganie wniosków

Muzyka, nagrania relaksacyjne, wizualizacja startu

PRZYKŁADOWE TEMATY ZAJĘĆ

Dla Zawodników: 

  1. Budowanie adekwatnej pewnośći siebie
  2. Radzenie sobie ze stresem
  3. Wyciąganie wniosków z wygranej i przegranej
  4. Prowadzenie własnego dzienniczka startów / treningów
  5. Budowanie spójnego zespołu
  6. Szukanie optymalnych sposobów przygotowania do startów. Rutyna meczowa
  7. Jak pogodzić naukę i sport
  8. Kariera po karierze, zaplanuj

Dla Rodziców: 

  1.  Jak być najlepszym kibicem swojego dziecka
  2. Przeciwdziałanie wczesnemu wypadaniu dzieci ze sportu
  3. Emocje w sporcie dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać po przegranym meczu
  4. Rozwój psychomotoryczny młodego sportowca
  5. Komunikacja na linii trener- rodzic – zawodnik

Dla Trenerów: 

  1. Model 5 wg Artura Poczwardowskiego: wyjaśniaj, wspieraj, wyróżniaj,  wymagaj, wynagradzaj
  2. Trener oczami dzieci i młodzieży, jak opisują trenera idealnego
  3. Rozwój psychomotoryczny młodego sportowca
  4. Komunikacja na linii trener- rodzic – zawodnik
  5. Trudne sytuacje trenerskie – recepty i dyskusja
  6. Rutyna startowa, przygotuj zawodników, zrób symulację zawodów
  7. Integracja i budowanie spójnego zespołu. Co każdy trener musi wiedzieć o swoich podopiecznych
  8. Dlaczego drużyna mistrzów nie wygra z mistrzowską drużyną. Stawiaj na talenty, budując jeden team