WYKORZYSTAJ SWÓJ POTENCJAŁ NA 110%

Trening mentalny i współpraca z psychologiem sportowym

Dla kogo współpraca z psychologiem sportowym może przynieść korzyści

 

W sporcie, mówimy o triadzie ZAWODNIK, TRENER i RODZIC.

  • Zajęcia (psychoedukacja poprzez zabawę) dla dzieci od około 8 roku życia.
  • Praca indywidulana od około 14 roku życia.
  • Warsztaty dla rodziców, o tym jak wspierać swoich młodych sportowców i być najlepszym kibicem
  • Warsztaty dla trenerów, o tym jak komunikować się z zawodnikami, rodzicami, jak: wspierać, wyjaśniać, wyróżniać, wynagradzać, wymagać (model 5W wg Artura Poczwardowskiego).

ZOBACZ CO O PSYCHOLOGII SPORTU MÓWI BYŁY PSYCHOLOG MANCHESTER UNITED

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

czym jest trening mentalny, a czym nie jest

Czym jest

  • Szukaniem możliwości, jak przenieść dobrze wykonany trening na zawody
  • Dodatkową perspektywą, oświetleniem różnych możliwości, których początkowo zawodnik nie dostrzega (coaching)
  • Okazją do wyciągania życiowych i sportowych lekcji (omawiamy i wygrane i przegrane, ucząc się z nich jak najwięcej)
  • Procesem, który powinien mieć ustalony początkowo cel, ramy czasowe i systematyczność
  • Dobrowolnym działaniem obydwu stron (zawodnika i psychologa sportowego)

Czym nie jest

  • Nie jest lekiem na każdą trudność, nie jest łatwym i szybkim środkiem na każdą trudność
  • Nie jest terapią, w rozumieniu klinicznym, nie skupiamy się na problemach a raczej możliwościach
  • Magiczną różdżką do wygrywania zawodów, ponieważ to proces, który trwa a jego efekt zależy od kilku czynników
  • Nie zastąpi treningu właściwego (na sali, boisku, korcie, itp.) Psycholog sportowy nie ingeruje w założenia trenera, choć może i powinien z nim współpracować, przekazywać swoje obserwacje i sugestie

CO ROBIMY NA ZAJĘCIACH

Trening mentlny ma formę warsztatową. Korzystamy z metod coachingowych i mentoringu. Zawsze zajęcia są dostosowane do wieku zawodników. Zawsze mają element zabawy i psychoedukacji.

Trochę teorii dla wprowadzenia tematu

Praca domowa (mała) bo trening jest systematycznym procesem

l

Ćwiczenia na kartkach jak na coachingu

|

Cytaty, fragmenty filmów i książek

w

Rozmowa, poszerzanie perspektywy, wyciąganie wniosków

Muzyka, nagrania relaksacyjne, wizualizacja startu

PRZYKŁADOWE TEMATY ZAJĘĆ

Dla Zawodników: 

  1. Budowanie adekwatnej pewnośći siebie
  2. Radzenie sobie ze stresem
  3. Wyciąganie wniosków z wygranej i przegranej
  4. Prowadzenie własnego dzienniczka startów / treningów
  5. Budowanie spójnego zespołu
  6. Szukanie optymalnych sposobów przygotowania do startów. Rutyna meczowa
  7. Jak pogodzić naukę i sport
  8. Kariera po karierze, zaplanuj

Dla Rodziców: 

  1.  Jak być najlepszym kibicem swojego dziecka
  2. Przeciwdziałanie wczesnemu wypadaniu dzieci ze sportu
  3. Emocje w sporcie dzieci i młodzieży. Jak rozmawiać po przegranym meczu
  4. Rozwój psychomotoryczny młodego sportowca
  5. Komunikacja na linii trener- rodzic – zawodnik

Dla Trenerów: 

  1. Model 5 wg Artura Poczwardowskiego: wyjaśniaj, wspieraj, wyróżniaj,  wymagaj, wynagradzaj
  2. Trener oczami dzieci i młodzieży, jak opisują trenera idealnego
  3. Rozwój psychomotoryczny młodego sportowca
  4. Komunikacja na linii trener- rodzic – zawodnik
  5. Trudne sytuacje trenerskie – recepty i dyskusja
  6. Rutyna startowa, przygotuj zawodników, zrób symulację zawodów
  7. Integracja i budowanie spójnego zespołu. Co każdy trener musi wiedzieć o swoich podopiecznych
  8. Dlaczego drużyna mistrzów nie wygra z mistrzowską drużyną. Stawiaj na talenty, budując jeden team