#3 [Jak tworzyć swoją własną rutynę przedstartową ?]

 Pomyśl o swojej rutynie już wcześniej. Najlepiej w okresie przygotowań. Sprawdź co Ci pomaga, czego potrzebujesz? Przećwicz rutynę aby stała się automatyczna i dopiero wtedy stosuj na zawodach.
 Powinna składać się z elementów dobrze już opanowanych, ćwiczonych wcześniej. Najlepiej prostych i na tyle elastycznych, żeby były do zastosowania wszędzie i każdych warunkach startowych.
 Co to może być? Instrukcje do siebie, rozgrzewka, hasła kotwice, ćwiczenia oddechowe.
 Warto aby sformułowania były pozytywne: „co robić?”, zamiast: „czego nie robić?”. Na przykład: zamiast „nie śpieszę się”, to: „jestem cierpliwy”.
 Zapisz swoją rutynę w dzienniczku treningowym.
 Powinna angażować różne zmysły (słowa, wzrok, czucie ciała). Stwórz swoje hasło (kotwicę myśli), które powie Ci, że jesteś skoncentrowany i gotowy. To może być jedno słowo, zdanie. Co mobilizuje Cię i wprawia w dobry nastrój – gotowość startową? Kolejna sprawa, to obraz. Zobacz swój cel. Zobacz swoje hasło. Wizualizacja może być przydatna, zarówno w całym okresie przygotować, jak i przed samym startem. Niech odnosi się lepiej do zadania, jakie wykonujesz, niż jego wyniku (zajętego miejsca). To nie czas na kalkulacje, analizy i rozwijanie marzeń o mistrzostwie. Zobacz, powiedz to, co potwierdzi w Tobie poczucie mocy i pewności. Przecież wszystko, co mogłeś, wykonałeś już na sali treningowej.
 Niech to będzie Twoja osobista instrukcja działania. Im prostsza tym lepiej. Taka, która jest zawsze do powtórzenia bez względu na to, czy zabrałeś swoją ulubioną koszulkę, czy pada deszcz, czy akurat świeci słońce. Uwzględnij zmieniające się warunki, kibiców, przesunięcia czasowe na zawodach. Co robisz kiedy musisz czekać? Na co masz wpływ? Co zależy od Ciebie a co od rywali, organizatorów, innych czynników zewnętrznych?
 Odpowiedz sobie na pytanie: przed zawodami szukam towarzystwa innych, czy raczej potrzebuję samotności?
 Stosuj symulację zawodów w jak najbardziej zbliżonych warunkach.

Podziel się artykułem